رهگیری بتن‌های غیراستاندارد

  • پنجشنبه 14 دی 1396

اخبار => گروه خبر

اقتصاد-آنلاین سازمان ملی استاندارد چند وقتی است که کالاهای غیراستاندارد را لیست می‌کند و از مردم می‌خواهد که سراغ تولیدکنندگانی نروند که نام و نشان استاندارد را جدی نمی‌گیرند.
رهگیری بتن‌های غیراستاندارد

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، دو هفته پیش هم این سازمان اسم 25خودرو را آورد که تولیدشان به اجبار باید متوقف شود،البته قبل از آن هم برخی از تولیدکنندگان مصالح ساختمانی مجبور به تعطیلی واحد خود شدند؛ در این میان یک میلیون عدد آجر ماشینی، 64هزار عدد بلوک سقفی، شش هزار عدد آجرنما، 300 متر مربع موزاییک و 37هزار متر تیرچه با پاشنه بتنی و فوندوله به علت نداشتن مجوز استاندارد توقیف شد.

روز گذشته نیز اسم 5 شرکت تولید‌کننده بتن که با استاندارد بیگانه بودند در صدر اخبار آمد. این واحدهای تولیدی که در اطراف تهران فعالیت می‌کردند تعطیل شدند. سال گذشته هم 10 واحد تولیدی بتن غیر استاندارد از لیست تولیدکنندگان حذف شد و شاید در جای دیگر بدون مجوز مانند قارچ رویش کردند.سال های زیادی نمی‌گذرد که کارشناسان نسبت به عملکرد سازمان ملی استاندارد معترض بودند و گفتند این مجموعه به جای آنکه با قدرت جلوی متخلفان بایستد عقب نشینی می‌کند. نمونه بارز آن هم در صنعت خودرو قابل رؤیت بود.سازمان ملی استاندارد از اینکه شرکت‌های خودرویی با استانداردهای اروپایی همراه نبودند گلایه داشتند و همواره زورشان به آنها نمی‌رسید، ولی چند وقتی است که رویکرد این سازمان تغییر کرده و آنگونه که مدیران آن قول دادند نظارت‌ها تداوم خواهد داشت، البته باید دید این سازمان تا  چه  حد می‌تواند در مقابل، مقاومت‌ها دوام بیاورد. با تمام این اوصاف بعد از زلزله 7.2 ریشتری کرمانشاه سازمان ملی استاندارد و نظام مهندسی جلسه مشترک گذاشتند و از کیفیت ساخت وساز در شهرها صحبت کردند. در آن نشست به تولیدکنندگانی که مصالح ساختمانی غیر استاندارد تولید می‌کنند هشدار داده شد که دوران اغماض تمام شده است و تمام واحد‌ها باید فعالیت قانونی داشته باشند. حال استاندارد مانع  فعالیت 5 کارخانه بتن شده که بدون توجه به استانداردهای وضع شده تولید می‌کردند،هر چند که گفته می‌شود این تولیدات به سفارش بساز و بفروش‌ها بوده است.

حساسیت ما چند برابر شده است

مسلم بیات مدیرکل استاندارد استان تهران درباره مصالح ساختمانی غیراستاندارد گفت:  زلزله کرمانشاه نشان داد که باید حساسیت روی تولید مصالح ساختمانی چند برابر شود. پیش از این هم نظارت‌های مستمری وجود داشت اما اکنون واحدهای تولیدی باید تمام فاکتورها را رعایت کنند و دراین زمینه هیچ عذری را نمی‌پذیریم. وی درباره تعطیلی واحد بتنی که از سال گذشته تعداد آن به 15 واحد رسیده است افزود: بتن‌های غیراستاندارد مشکلات جدی ایجاد می‌کند لذا نسبت به خطرات مهلک استفاده از بتن‌های غیراستاندارد هشدار می‌دهیم.

متخلفان را حمایت نمی‌کنیم

محسن تدین رئیس هیأت مدیره انجمن بتن ایران هم درباره وضعیت تولید این محصول گفت: رعایت استاندارد یکی از الزام‌های تولید بتن است ،لذا تمام واحدها مکلف به اجرای آن هستند.؛ هر مجموعه‌ای که در این زمینه کوتاهی کند از سوی ما هم مورد حمایت قرار نمی‌گیرد. وی افزود: برخی از واحدهای تولیدی که به سمت تولید مصالح ساختمانی می‌روند تخصص آن را ندارند و تنها به‌ دنبال سود مقطعی هستند. در این صنعت واحدهایی در حال فعالیت اند که قدمت طولانی دارند و طبق مؤلفه‌های استاندارد حرکت می‌کنند. این مجموعه‌ها حاضر نیستند حتی به قیمت گرفتن پول بیشتر محصول غیر استاندارد تولید کنند.

همچنین بهروز سرآبندی رئیس مرکز توسعه صنعتی ساختمان و مدرس دانشگاه درباره مصالح ساختمانی غیر استاندارد که می‌تواند در صورت وقوع زلزله فجایع متعددی  ایجاد کند، گفت: بعد از مدتی وقفه سازمان ملی استاندارد در حال انجام وظایف قانونی خود در نظارت بر تولید مصالح ساختمانی است. این مجموعه از مدت‌ها قبل باید وضعیت تولیدکنندگان مصالح ساختمانی را رصد می‌کرد اما متأسفانه سال‌های متمادی بی‌توجهی کرد. لذا امیدواریم که روند بازرسی‌ها مداوم باشد و این سازمان نظارت‌های خود را بر تولید مصالح ساختمانی بیشتر کند.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته مصالح ساختمانی تولید و روانه بازار شد که در آینده باعث مشکلات جدی می‌شود، نمونه آن مسکن مهر است. مصالح ساختمانی غیر استاندارد باعث شده این ساختمان‌ها دوامی نداشته باشند. حال با نظارت‌هایی که سازمان استاندارد انجام می‌دهد قطعاً کیفیت مصالح ساختمانی ارتقا پیدا می‌کند.

زمانی که پروژه مسکن مهر در تهران آغاز شد هزینه ساخت متری 450 هزار تومان بود. لذا اگر هر فرد هم می‌خواست با قیمت پایین مسئولیت این پروژه‌ها را بر عهده بگیرد تنها می‌توانست 10 درصد قیمت‌ها را کم کند ،اما دیدیم که در قرارداد ساخت هر متر مربع 300 هزار تومان سفارش داده شد. لذا یک سازنده با چه مصالح ساختمانی این سازه‌ها را بنا کرد، این نشان می‌دهد که اکثر مصالح ساختمانی استفاده شده غیر استاندارد است. وی با بیان اینکه استاندارد کردن مصالح ساختمانی اجتناب‌ناپذیر است تصریح کرد: متأسفانه برخی  سازندگان سفارش مصالح ساختمانی غیر استاندارد  می‌دهند.آنها برای آنکه از هزینه‌های خود کم کنند سفارش‌هایی می‌دهند که عملاً خلاف قانون است، اگر چنین سفارش دهندگانی نباشد به طور قطع واحد تولیدی متخلف شکل نمی‌گیرد.

طبق گزارش استاندارد تهران ، بازرسان این سازمان در جریان بازرسی آذرماه خود از واحدهای تولید بتن در استان تهران، پنج واحد تولید بتن غیراستاندارد با نام‌های تجارتی «نسیم‌بتن»، «صوفی گولان»، «دشت بهشت»، «بتن دهکده» و «رمضان صاحب ابرغانی» را شناسایی و توقیف کردند. همچین از تولیدکننده‌ متخلف‌ بتن غیراستاندارد با نام تجارتی «صوفی گولان» به‌ دلیل جعل نشان استاندارد(تولید پس از  ابطال پروانه) به دادگاه شکایت شد. این واحد تولیدی در محدوده سه‌راه تهرانپارس قرار دارد. همچنین واحد تولیدی «بتن دهکده» به علت تولید بدون مجوز استاندارد به دادگاه معرفی شد.

 در این بازرسی‌ها، بتن غیراستاندارد با نام تجارتی «نسیم بتن»، «دشت بهشت»، توقیف و از تولیدکننده آن به مراجع قضایی شکایت شد.


ارسال نظر

ارسال


قانون جهش تولید مسکن در تقابل خوشبین‌ها و بدبین ها

قانون جهش تولید مسکن در تقابل خوشبین‌ها و بدبین ها

مجلس شورای اسلامی قانون جهش تولید مسکن را که مطابق شعارهای انتخاباتی ابراهیم رئیسی بود تصویب کرد تا بعد از مدت‌ها یک نهضت بزرگ مسکن‌سازی در کشور شکل بگیرد با این حال کارشناسان اقتصادی درباره این طرح نظرات مختلفی دارند

 از کاهش نرخ تورم تا کاهش نرخ در بازار بین بانکی

از کاهش نرخ تورم تا کاهش نرخ در بازار بین بانکی

ارائه منظم روند ماهانه تحولات اقتصادی و اقدامات سیاستی بانک مرکزی

 آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن افزایش یافت

آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن افزایش یافت

در حالی طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی قرار بود آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن حدود ۲۰۰ میلیون تومان باشد که این مبلغ به ۳۲۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

هزینه وام مسکن گرانتر شد | برای دریافت وام ۴۸۰ میلیونی زوجین چقدر باید خرج کنیم؟

هزینه وام مسکن گرانتر شد | برای دریافت وام ۴۸۰ میلیونی زوجین چقدر باید خرج کنیم؟

هزینه اوراق تسهیلات مسکن نسبت به هفته قبل اندکی رشد داشته و بر این اساس متاهل های ساکن پایتخت برای تهیه این اوراق باید بیش از ۱۳۴ میلیون تومان پرداخت کنند.

تعیین تکلیف 2 هزار متر اراضی استان تهران

تعیین تکلیف 2 هزار متر اراضی استان تهران

استاندار تهران گفت: بلندمرتبه‌سازی بدون در نظر گرفتن پیوست‌های فرهنگی، اجتماعی و زیرساخت‌های لازم در درازمدت آسیب‌زا می‌باشد.

خانه های سنتی ایرانی

خانه های سنتی ایرانی

با نگاهی به معماری سنتی ایرانی، نقش و جایگاه ویژه خانه به عنوان یک المان مهم در معماری آشکار می شود. این عناصر که دارای روش ها و تکنیک های مختلف ساخت و اجرا می باشند دارای ویژگی های متفاوتی بر اساس اقلیم و فرهنگ هر منطقه هستند.

ویژگی مهم معماری سنتی ایرانی

ویژگی مهم معماری سنتی ایرانی

کاشی کاری های زینتی و شاهکارهای مهندسی هوشمندانه، حاکی از قدرت معماری ایرانی طی قرون متمادی اند. با داشتن بیست میراث جهانی یونسکو در ایران هیچ گاه با کمبود مکان های دیدنی مواجه نمی شوید.

سنگ آنتیک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سنگ آنتیک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سنگ آنتیک سنگی است که از کنار هم قرار گرفتن قطعه سنگ های کوچک شکسته در کنار هم به وجود می آید. معمولا این سنگ از سنگ های طبیعی تراورتن و مالون تشکیل می شود و بدون رنگ به صورت طبیعی مورد استفاده قرار می گیرند.

مصوبه کمک هزینه مسکن کارگران ابلاغ شد

مصوبه کمک هزینه مسکن کارگران ابلاغ شد

معاون اول رئیس جمهور مصوبه مربوط به تعیین کمک هزینه مسکن کارگران مشمول قانون کار در سال ۱۴۰۱ را ابلاغ کرد.

هزینه ساخت برج مسکونی چقدر است؟

هزینه ساخت برج مسکونی چقدر است؟

هزینه ساخت هرگونه ساختمان مسکونی اعم از آپارتمان، برج، ویلا و غیره در چند سال گذشته بین 15 تا 30 درصد افزایش داشته است .

اصل ۳۱ قانون اساسی؛ حق مسکن از رویا تا واقعیت

اصل ۳۱ قانون اساسی؛ حق مسکن از رویا تا واقعیت

"داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی است. دولت موظف است با رعایت اولویت برای آنها که نیازمندترند به خصوص روستانشینان و کارگران زمینه اجرای این اصل را فراهم کند."

کدام صاحبخانه‌ها تنبیه مالیاتی می‌شوند؟/ دور زدن مصوبه افزایش ۲۵ درصدی اجاره‌بها

کدام صاحبخانه‌ها تنبیه مالیاتی می‌شوند؟/ دور زدن مصوبه افزایش ۲۵ درصدی اجاره‌بها

بررسی آگهی های خرید و فروش و رهن و اجاره مسکن در سایت‌ها حاکی از آن است که میانگین قیمت رهن کامل واحدهای نوساز در پایتخت ۵۳۹ میلیون تومان است.

بازارهای جهانی با بازگشت نفت ایران به تعادل می‌رسد

بازارهای جهانی با بازگشت نفت ایران به تعادل می‌رسد

اوجی گفت: وضع بازار جهانی نفت به گونه‌ای است که بازگشت نفت ایران به بازار می‌تواند به‌طور قابل توجهی پاسخگوی نیاز مشتریان و عامل ایجاد تعادل و آرامش در بازار‌های جهانی باشد.

تورم  ارزش دلار چه بر سر اقتصاد دنیا می آورد؟

تورم ارزش دلار چه بر سر اقتصاد دنیا می آورد؟

افزایش ارزش دلار در یک سال اخیر یکی از مهمترین خبرهای اقتصادی این روزها است.

بنچاق چیست و چه تفاوتی با سند دارد؟

بنچاق چیست و چه تفاوتی با سند دارد؟

زمان‌های قدیم‌تر بنچاق مورد استفاده قرار می‌گرفته است و کاملا منطقی است که افراد مدرن اطلاع کمتری از این نوع سند داشته باشند. در کشورمان ایران، اسنادی مالکیت مانند مبایعه‌نامه، بنچاق و قولنامه در طول تاریخ استفاده‌های مختلفی داشته است.

زمین ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

زمین ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

طرح نهضت ملی مسکن یکی از طرح‌های کلان دولت سیزدهم در بخش مسکن است که سیاستگذاری برای اجرای ۴ میلیون واحد مسکونی در طی چهار سال را در برنامه قرار داده است.

بازسازی ساختمان و دکوراسیون خانه

بازسازی ساختمان و دکوراسیون خانه

ساختمان همانند یک نوزاد همواره احتیاج به مراقبت و تعمیرات دارد. رفته رفته با فرسوده شدن مصالح بکار رفته در بنا مشکلات گوناگونی از قبیل ترک، شکستگی، تخریب، آلودگی‌های انسانی، جانوری و محیطی، مشکلات تاسیساتی و غیره بوجود می‌آید.

تیمچه قم بزرگترین سقف ضربی جهان

تیمچه قم بزرگترین سقف ضربی جهان

تیمچه قم به عنوان بزرگترین سقف ضربی جهان و شاهکار هنر و معماری ایرانی است که به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در بازار مسکن ترکیه چه خبر است؟

در بازار مسکن ترکیه چه خبر است؟

بر اساس داده‌های یک اتاق فکر معتبر قیمت اجاره بها نسبت به سال گذشته در ماه فوریه ۸۴.۲ درصد افزایش یافته است. این افزایش قیمت در استانبول، آنکارا و سومین شهر بزرگ ترکیه یعنی ازمیر از ۱۰۰ درصد فراتر رفت.

برخی مشاوران املاک ماهی هزار کدرهگیری صوری برای وام ودیعه می‌دهند

برخی مشاوران املاک ماهی هزار کدرهگیری صوری برای وام ودیعه می‌دهند

عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک گفت: برخی دفاتر املاک بدون پروانه، در یک ماه هزار کد رهگیری صوری اجاره مسکن برای دریافت وام ودیعه صادر می کنند.